Je to rozzlobená, nesympatická holčička, která se bouří, snaží se protestovat a zároveň se cítí osamělá a bezmocná. Je to pocit, který známe nejen z Tokia, ale i Berlína, Vídně, Madridu a New Yorku. Proto je jazyk Yoshitoma Nary, ačkoli je vlastně zakotven v japonské manga kultuře, hluboce srozumitelný i na západě. Není náhodou, že je jedním z nejslavnějších umělců naší doby.
Sám Yoshitomo Nara (*1959) nechává otevřené, zda se vůbec jedná o dívenky či chlapce či něčím mezi, zdrojem jeho díla jsou pocity a vzpomínky na dětství. „Tato díla ukazují mé nitro. Jsou lidé, kterým se moje práce líbí, a jsou lidé, kterým se moje práce nelíbí,“ říká lapidárně Nara.
V devadesátých letech 20. století na sebe upozornil svými „Angry girls“, vysoce stylizovanými zobrazeními holčiček s pochmurným pohledem, upířími tesáky nebo noži v rukou. Dětské postavy, připomínající estetiku komiksů a kreslených filmů, zahrnují škálu od usmrkaných spratků až po naivně a roztomilé dívky.
„Evropanům to připomíná japonský komiksový styl kresby mangu – zatímco mě, Japonci, staré evropské dětské knížky,“ řekl deníku Presse při zahájení výstavy v Albertině Modern.
Dívka v červených šatech se na nás dívá zespodu. Ne zrovna příjemným způsobem. Vyhrožuje nám? Bezpochyby! Má „nůž za zády“, což je i název tohoto obrazu. V roce 2019 byl vydražen za 23 milionů eur.
Za stvořeními, která na první pohled vypadají naivně, se skrývá punkový přístup. Ne ve smyslu destruktivním, ale ve smyslu kritickém, ve smyslu, který zpochybňuje, protestuje a s ničím se nesmíří. Jsou to silné malé osobnosti, které vzdorují světu dospělých respektive svému dospívání. Dávají najevo své názory a pocity s upřímností a nefalšovaností, jež je dětem vlastní.
Výstava, která je první velkou muzejní prezentací umělce v Evropě, se zaměřuje na mnohostrannou kreslířskou a grafickou tvorbu Nary. Nara si sám jednotlivá díla sám v sálech rozmístil. Výstava zahrnuje experimentální práce na papíře, několik obrazů a soch a velkoplošnou instalaci.
Výstava potrvá do 1. listopadu