Opera a umělá inteligence na 9. Česko-Německém Salonu v Praze

Art & Event Gallery Černá labuť v Praze hostila v pořadí devátý Česko-Německý Salon. Opět se na něm sešly mimořádné osobnosti: Ředitel SAP, Belgičan Tom Kindermans, ředitel Opery Narodního divadla a Státní opery, Nor Per Boye Hansen, česká pokračovatelka šlechtického rodu a podnikatelka Francesca Kolowrat, ředitel česko-německé společnosti Filbec Michal Malát, zakladatel Českého ekonomického fóra Peter Hradil a řada dalších.

🇩🇪 Sie können diesen Artikel auch auf Deutsch lesen: Oper und KI auf dem 9. Tschechisch-Deutschen Salon in Prag

O hudební prolog se osobně postarala saloniérka a vydavatelka Danuše Siering, která přednesla v úpravě pro klavír Poem Zdeňka Fibicha. Salon otevřela citátem Giorgia Armaniho: „Elegance nespočívá v tom, abyste si jí všimli, ale abyste si ji zapamatovali“. Dodala, že tento citát rozhodně nepatří pouze do oblasti módy. „Myslím si, že všeobecně platí pro dnešní mezilidské vztahy. Denně kolem sebe vidíme množství obrazů, ale co z nich v naší paměti zůstane? Co nám zbyde ze společenských, obchodních, přátelských a rodinných vztahů? A ruku na srdce, jaký vztah máme někdy sami k sobě? Přála bych si, abyste si tento Salon pamatovali.“

Danuše Siering Salon otevřela citátem Giorgia Armaniho: „Elegance nespočívá v tom, abyste si jí všimli, ale abyste si ji zapamatovali“

Musica non grata

Prvním hostem devátého Salonu byl Per Boye Hansen, který dosud úspěšně působil v rodném Norsku, v Německu a Rakousku. Operu Národního divadla a Státní operu vede od roku 2019 a jeho úspěšné angažmá bylo nedávno prodlouženo na další čtyři roky. Mimořádný ohlas tuzemského i mezinárodního publika vzbudil především čtyřletý projekt Státní opery, Musica non grata, který přivedl na pražskou operní scénu významné světové umělecké osobnosti a připomněl výjimečnost kulturní Prahy v období mezi dvěma světovými válkami. 

Nakolik je na tuto skutečnost pyšný? „Pýcha není první, co mě napadá v souvislosti s mojí prací. Samozřejmě existuje mnoho operních projektů a večerů, kdy je plný sál, lidé nadšeně aplaudují a já jsem přesvědčený o tom, že je moje práce nejkrásnější na světě. Jde o fantastický zážitek. Když jsem přišel do Prahy, musel jsem vzít v potaz místo, kde operu děláte. Opera je na jedné straně mezinárodní umělecká oblast, ale zároveň je velice důležité znát dobře dané místo a jeho dějiny. Potřeboval jsem poměrně hodně času, abych se sžil s pražským prostředím a navázal dialog s místním publikem. Poněvadž důležité není to, co se líbí mně, ale právě jemu. Brzy jsem pochopil, že Praha má velkolepé dějiny, že hudba a opera mají v této zemi výsadní postavení, a že je v této zemi zakořeněna víc než kdekoliv jinde“, zdůraznil Per Boye Hansen.

Prvním hostem desátého Salonu byl Per Boye Hansen, ředitel Opery Narodního divadla a Státní opery od roku 2019

Vyzdvihl historickou událost, slavnostní položení základního kamene Národního divadla v roce 1868, na němž se sešlo kolem 90 tisíců lidí. Zdůraznil, že pochází ze země, kde byla až v roce 1959 založena Norská národní opera a balet, přičemž první operní budova Operahuset byla otevřena teprve před patnácti lety, v roce 2008! 

V další části rozhovoru vyzdvihl tři zmíněné pražské operní domy a jejich dramaturgický plán pro nadcházející sezónu– Národní divadlo, Státní operu a Stavovské divadlo, kde v roce 1787 uvedl W. A. Mozart svoje světoznámé dílo, Dona Giovanniho. Zdůraznil skutečnost, že při vší zodpovědnosti vůči autorům a jejich skladbám je nezbytná odvaha spojená s inovacemi.

Stupeň odporu

Na závěr rozhovoru s Perem Boye Hansenem zmínila Danuše Siering osobnost německého dirigenta Gerda Albrechta, prvního cizince v čele České filharmonie, jehož působení provázely problémy v komunikaci s hudebníky i politiky. Situace tehdy vyvrcholila předčasným odchodem Albrechta z Prahy. Jak Per Boye Hansen osobně vnímá problematiku cizích umělců v čele českých hudebních těles? 

Sólistka opery Národního divadla, Magdaléna Hebousse (vpravo) a její klavírní doprovod Kristina Marková se saloniérkou Danuší Siering

„Na začátku jsem také prožil jakýsi stupeň odporu. Ale není se čemu divit. V Čechách existuje velmi silná národnostní kultura, a ta musí být respektována. I já jsem se stal prvním zahraničním intendantem významné české hudební instituce – a zdejší prostředí na to reagovalo, což jsem očekával. Jinak by tomu nebylo v Norsku. Ale do Prahy jsem byl vedením Národního divadla povolán právě proto, abych se pokusil otevřít operu světu. Byl to můj mandát a já se o to neustále snažím. Samo o sobě to neznamená žádný rozpor, nadto má česká hudba světu co nabídnout“, uzavřel Per Boye Hansen.


AI naděje

Po hudebním předělu, písních od Richarda Strausse a Antonína Dvořáka v podání sólistky opery Národního divadla, Magdalény Hebousse, za doprovodu Kristiny Markové, uvedla Danuše Siering dalšího významného hosta: ředitele nejvýznamnější evropské technologické firmy SAP pro střední a východní Evropu, Toma Kindermanse.

„Na každém našem Salonu zní hudba. Jak spolu souvisí umělá inteligence a umění, konkrétně lidský hlas?“, ptala se hostitelka Toma Kindermanse. Umělá inteligence nabízí nepřeberné možnosti – a zároveň ji někteří vnímají jako ohrožení, mezi nimi například herci či zpěváci. Jak tuto problematiku vnímá ředitel SAP? 

Art & Event Gallery Černá labuť v Praze hostila v pořadí devátý Česko-Německý Salon

Tom Kindermans důvitpně odpověděl, že mu umělá inteligence dává naději: Sice prý neumí zpívat, ale s pomocí ChatGPT by snad mohl přece jen něco vytvořit, protože umělá inteligence může v mnoha ohledech umění podpořit a zároveň mu nekonkurovat. „Před dvaceti lety, kdy vznikl program photoshop, se také fotografové obávali o svoji práci a mysleli si, že jejich řemeslo zanikne. Ale ve skutečnosti se díky němu stali ještě kreativnější! Po objevení papyru Egypťany před čtyřmi tisíci lety by se také mohlo zdát, že malířům, kteří malují svoje obrazy na skály, bude odzvoněno. Ale pochopili, že obrazy na papíře mohou vzít kamkoliv s sebou. To byla přece velká revoluce, když se umění dalo kamkoliv přemístit! A s ChatGPT, která ostatně jistě není posledním článkem vývoje umělé technologie, to vnímám obdobně.“ 

Co dalšího náš čeká? „Technologie se neustále vyvíjí. Stejně jako můj předřečník, Hans Boye Hansen, si myslím, že když člověk není progresivní, zůstane stát na místě. To se týče i inovací. A kdybychom se zde v této milé společnosti sešli za dvacet let, jsem si naprosto jistý, že budeme hovořit o další, zcela nové technologii, kterou si dnes ještě ani neumíme představit.  

Oficiální část pražského Salonu vyvrcholila křtem nového vydání CZ-DE Bookmagu N&N za přítomnosti Francescy Kolowrat, která na čtenáře shlíží z obálky a Toma Kindermanse

SAP je jediná evropská/německá firma, která hraje v dnešním světě moderních technologií klíčovou roli. Co za tímto úspěchem stojí? „Inovace. Přičemž nejde ‚jen‘ o aktivitu, ale také o postoj. Denně musíme být inovativní nejen s ohledem na vývoj produktu a technologií, ale také během jednání s klientem, při návrzích atd. Inovace zahrnuje firemní kulturu a postoj k zaměstnancům. Těch máme ve světě 110 tisíc, ale celosvětově si dohromady 2,5 miliónu lidí vydělává na obživu prostřednictvím práce s technologií SAP, jako je training, consulting atd..” 

Poslední část rozhovoru s ředitelem SAP kroužila kolem jeho nemalé aktivity na platformě Linkedin, kde patří k nejvýznamějším autorům ve svém oboru. Hosté se například dozvěděli, že si Kindermans píše všechny příspěvky sám a na svých cestách, kde je 200 dní v roce, vždy vyhledává lokální gastronomii. Je vášnivým golfistou a Prahu nazývá golfovým rájem. Za kulturu označuje dobrý popový koncert a české pivo Plzeň, které navzdory tomu, že je rozený Belgičan, chválí jako nejlepší na světě.

Oficiální část pražského Salonu vyvrcholila křtem nového vydání CZ-DE Bookmagu N&N za přítomnosti Francescy Kolowrat, která na čtenáře shlíží z obálky a Toma Kindermanse.

Foto: Tomáš Železný

Nejčtenější v kategorii Society

Nejčtenější v kategorii Business

Aktuálně na českém webu

Festival Jihlava zahájil dokumentem o Zuzaně Čaputové 

       ·   28.10.2024
Desetidenní Festival dokumentárních filmů Jihlava zahájil premiérou filmu o bývalé slovenské prezidentce Zuzaně Čaputové, který opakovaně plní sály. Nemenší zájem vzbuzuje i snímek Filipa Remundy studující ruskou společnost či dokument o válečném zpravodaji na Ukrajině

Designér Miro Pištěk: Přítomnost je inspirací

       ·   24.10.2024
Celá desetiletí navrhuje Miro Pištěk designový nábytek pro golfové kluby a hotely. Není proto divu, že se jeho útulný ateliér nachází mezi loretánskými domky golfového klubu Pyšely. Tam se s ním setkala jeho dcera Kiki.

Aktuálně na německém webu

Designer Miro Pistek: Gegenwart als Inspirationsquelle

       ·   24.10.2024
Seit Jahrzehnten entwirft und gestaltet Miro Pištěk Ideen für Unternehmen, Institutionen und Golfclubs. Es ist kein Zufall, dass sich sein gemütliches Atelier inmitten der Loreta-Häuser des Golfclubs Pyšely befindet. Dort hat ihn auch

Vandals von Marek Schovánek in Prag

       ·   22.09.2024
Marek Schovánek wurde in Prag geboren und verbrachte seine Kindheit mit seinen Eltern im kanadischen Exil, was seine Sensibilität für Fragen der Identität, des Exils und der kulturellen Schnittstellen grundlegend prägte. Heute lebt und arbeitet

Unerahnte Erlebnisse auf dem Fall-Festival in DOX

       ·   17.09.2024
Alberto Manguel, Max Porter, Gebrüder Quay, Bianca Bellová, Ali Kazma, Dimitri Verhulst oder Josef Bolf sind nur einige von vielen Persönlichkeiten, denen man in der kommenden Tagen im Zentrum für die Gegenwartskunst DOX in Prag