Das Filmfest nabídne německojazyčné filmy i diskuse s jejich tvůrci

Před 15 lety čeští diváci znali několik německých filmových tvůrců, ale přehled o aktuálních německých filmech měl jen málokdo. Das Filmfest to mění. „Festival jsme vydupali doslova z popela, na oscarové režiséry chodila zpočátku jen hrstka diváků,“ ohlíží se za začátky této jedinečné přehlídky německy mluvených filmů v rozhovoru pro N&N magazín Klára Arpa z Goethe-Institutu. Již 15. ročník začíná ve středu, 20. října.

20. 10. 2021 | adeladigrinova

Das Filmfest začíná již ve středu 20. října, Foto: Das Filmfest

Začíná již 15. ročník Das Filmfest, co stálo za myšlenkou prezentovat u nás německy mluvené filmy? 

Před 15 lety čeští diváci znali maximálně velká jména jako Wim Wenders, Werner Herzog, Rainer Werner Fassbinder, Fatih Akin nebo Tom Tykwer. Ale obecné povědomí o tom, co se v současnosti točí u našich sousedů, chybělo. Obdobně jako tomu bylo již ve světě, kde Goethe-Institut běžně pořádá národní přehlídky (San Francisco, Sydney…), jsme měli ambiciózní plán tuto myšlenku přenést i do Prahy. Začali jsme hledat kina a spojili jsme síly i s dvěma dalšími institucemi – Rakouským kulturním fórem v Praze a Švýcarským velvyslanectvím v České republice. Festival jsme vydupali doslova z popela, na oscarové režiséry chodila zpočátku jen hrstka diváků, během patnáctileté historie jsme se však stali nedílnou součástí festivalové nabídky a ročně k nám zavítá více než osm tisíc diváků. Zároveň se filmy z německojazyčné produkce začaly častěji objevovat i v české distribuci potažmo v České televizi. 

Curveball, DE, Komedie / Drama, 108 min., 2020, Foto: Das Filmfest

Je něco typického pro německé filmy posledních dekád – tak jako byl například fenomén tragikomedie u dánských filmů?

Ano, shrnula bych to do tří bodů: Tím nejsilnějším z nich je bezpochyby vyrovnávání se s minulostí, připomeňme oscarový snímek Životy těch druhých (2006) režiséra Floriana Henckela von Donnersmarcka. Dále je to žánrová pestrost a společenská aktuálnost: Vzpomeňme jeden z nejúspěšnějších snímků posledních let Toni Erdmann (2016, oceněno v Cannes). Tragikomedii o rodinných vztazích, o sbližování otce a dcery – workoholičky pracující v nesmyslné nadnárodní firmě. Aktuální je téma odcizení ve vztazích. Společenskou kritikou dnešních třicátníků je i nedávno v Karlových Varech oceněná tragikomedie Ne!.

A v neposlední řadě jde o společensky angažované snímky jako je drama, které hýbalo společností před dvěma lety: Narušitel systému (2019, oceněno na Berlinale), debut režisérky Nory Fingscheidt; drama o devítileté blonďaté dívence s problémovým chováním, jejíž matka nezvládá péči o ni. Příběh o touze po lásce, emotivně zběsile natočeno v duchu hlavní hrdinky – narušitelky systému.  Ale i sociální tématika, život migrantů prostupuje německojazyčnou kinematografií, jako příklad uveďme drama Oskar a Lili o dětech čečenských uprchlíků, které jsou svěřeny proti své vůli do pěstounské péče do rodiny žijící na vídeňském předměstí. 

Když už se jeden narodí, DE / AT, Drama / Sci-fi, 94 min., 2020, Foto: Das Filmfest

Z čeho vychází nabídka festivalových snímků?

Dramaturgie festivalu se zaměřuje vždy na aktuální snímky filmové produkce z Německa, Rakouska a Švýcarska. Téměř vždy se jedná o filmy, které se u nás nedostanou do běžné kinodistribuce a diváci tak mají jedinečnou příležitost je vidět. Každý rok festival nabízí několik tematických sekcí. Nezřídka se věnujeme i některé z osobností formou retrospektivy.

Festival v sekci „Ve jménu rodiny“ představí například i výběr filmů s rodinnou tématikou, které nabídnou mj. pohledy na rozdílná rodinná zázemí. Jak velký důraz pořadatelé kladou na závažná společenská témata a mají nějaký zvláštní důvod, proč letos zvolili právě toto téma? 

Nejrůznější společenská témata se odrážejí v kinematografii celosvětově a samozřejmě rezonují i ve filmech německých, rakouských a švýcarských tvůrců. V posledních dvou letech vzniklo hned několik velmi kvalitních filmů, jejichž hlavním tématem je rodina a děti. Což byl i důvod, proč jsme se letos pro tuto sekci rozhodli. 

Svobodná země, DE, Thriller, 120 min., 2019, Foto: Das Filmfest

Zaujala mě dvě jména německých filmových tvůrců, která se v programu letošního ročníku objevují. Raineru Werneru Fassbinderovi se věnuje životopisný film Enfant Terrible režiséra Oskara Roehlera. Dalším jménem je Werner Herzog, kterému jste v rámci festivalu věnovali celou sekci. Oba jsou spjati s novou vlnou německého filmu. Byl to záměr nebo náhoda?

Toto spojení je náhodné. Životopisný snímek Enfant Terrible byl jedním z dlouho očekávaných filmů, RWF je opravdu ikonou německého filmu a Oliver Massuci jej bravurně ztvárnil, ne nadarmo byl nedávno oceněn za svůj výkon Německou filmovou cenou (Deutscher Filmpreis). Ostatně i nové zpracování (Qurbani) stejnojmenného románu od Alfreda Döblina – Berlín Alexanderplatz – svým způsobem navazuje na odkaz RWF a jeho jedinečné zpracování z 80. let. 

Retrospektiva Wernera Herzoga vznikla v úzké spolupráci s kinem Ponrepo obdobně, jako tomu bylo před více než rokem v případě Wima Wenderse. 

Walchensee Forever, DE, Dokumentární, 110 min., 2020, Foto: Das Filmfest

Očekáváte zvýšený zájem publika o promítání jmenovitě některých filmů?

Pevně věřím, že diváky program zaujme obecně a vypraví se znovu do kina. Potřebujeme je. Osobně můžu doporučit zahajovací film Curveball, emotivní drama Oscar a Lili, tradičně velmi oblíbené bývají literární předlohy, kterých letos máme hned několik – Jak Hitler ukradl růžového králíčka od oscarové režisérky Caroline Link či Hodinu němčiny Christiana Schwochowa. Určitě stojí za pozornost také švýcarský film Táhněte do Moskvy!, který přibližuje u nás ne příliš známý skandál s tajnými spisy z konce 80. let ve Švýcarsku, kdy policie špehovala statisíce občanů pro jejich údajné sympatie k politice Sovětského svazu. Zaujme jistě i rakouská komedie Byli jednou dva rebelové…, která také vychází ze skutečné události, kdy ruský kamarád ze studií požádá své vídeňské přátele o pomoc. Což způsobí nečekaný sled událostí. Film získal na festivalu Max-Ophüls-Preis 2020 Cenu za nejlepší režii.

Na festival letos přijede více než desítka zajímavých osobností německy mluvících filmů, ať již tvůrců z řad dokumentaristů, herců či samotných režisérů. Na které z nich byste speciálně upozornili? 

Jeden den napořád, DE, Komedie / Romantický, 92 min., 2020, Foto: Das Filmfest

Osobně se těším na Sebastiana Blomberga, hlavního představitele zahajovacího snímku, či dokumentaristku Ulrike Schaz, která ve svém snímku zpracovala vlastní životní traumata spojená s křivým obviněním ze spoluúčasti na teroristických útocích, tenkrát připisovaných Carlosu Šakalovi a uskupení okolo Ulrike Meinhof a Andrease Baadera (Frakce Rudé armády). Již zmiňovaný film Táhněte do Moskvy! osobně uvede jeho režisér Micha Lewinsky. To, že lze vytvořit kvalitní film i s velmi omezenými finančními prostředky dokazuje režisér Sebastian Brauneis, který společně s představitelkou hlavní role Marlene Hauser přijede uvést snímek 3přátelé2nepřátelé.

Váš festival nabízí i projekce pro školy. Mají o německy mluvené filmy zájem i žáci a studenti? Čím může být festival pro školáky zajímavý?

Školní projekce doplňuje závěrečná diskuse s moderátory. Film je instrument, který populární formou může nabídnout odpovědi na historické události, zároveň může sloužit i k pobavení a my jsme rádi, že se nám daří bořit mýtus o tom, že německojazyčný film je nudný. Velkou přidanou hodnotou je, že studenti německého jazyka mají možnost na plátně vidět snímky v originále.

N&N magazín je mediálním partnerem Das Filmfest – festivalu spolupořádaného Goethe-Institutem