Faun a Vltava: Vltavská (Nejkrásnější exteriéry linky C)

Prvenství nejhlubší hloubené stanice v Praze stejně jako těsné sousedství s budovou dopravních podniků a nádraží Praha-Bubny zastává stanice Vltavská. Technická dokumentace z výstavby Vltavské, která měla původně nést název „Dopraváků“, prozrazuje komplikovanost výstavby této konkrétní stanice.

13. 9. 2020

Hrající Faun.

Nestabilní podloží, spodní přítoky vody i městská zástavba nakonec ustoupily konstrukčně složitému celku, který se dnes mimo interiéry a exteriéry samotné stanice chlubí také podzemním pětipatrovým prostorem o zhruba 300 místnostech a 210 parkovacích místech, z části určených pro Záchrannou službu hl. m. Prahy.

Exteriér stanice Vltavská.

Z urbanistického hlediska je vestibul stanice a celý exteriér řešen a umístěn velmi nelogicky s ohledem na okolní zástavbu a vedoucí nadjezd magistrály. Stanice Vltavská, snad podle svého lokálně generického názvu, byla také jednou z nejvíce postižených stanic při povodních v roce 2002 a prošla následnou obnovou a modernizací.

Pohled na fontánu Faun a Vltava – v pozadí budova nádraží Bubny, která sloužila jako Skautská klubovna.

Hrající Faun.

Vysoká estetika místa a zejména exteriéru, který byl od začátku pojat velice umělecky s akcentem na městskou zeleň, je při pohledu na keramickou fontánu Faun a Vltava od Miroslava a Olgy Hudečkových evidentní. Prosklený sarkofág vestibulu, který je dílem architektů Vladimíra Uhlíře a Jiřího Navrátila je dekorován opět tematickou kruhovou vitráží Vltava od Jana Fišery a Václava Zajíce. V posledních letech také exteriér stanice – zejména pak část se zelení u kašny, slouží jako stěna k realizování graffiti a pouličního umění, a to dokonce s participací zahraničních světově proslulých tvůrců tohoto odvětví.

Keramická fontána Faun a Vltava od Miroslava a Olgy Hudečkových.

Sarkofág – prosklený vestibul stanice.

Kruhová vitráž Vltava od Jana Fišery a Václava Zajíce – pohled zvenku.

Interiér stanice vychází z pojetí původního designu stanic prvního úseku. Na zemi je žula, strop je z akustických lamel, a za kolejištěm keramické pásy. Ve spodním patře interiéru, se nachází několik zvláštně využitých dřevěných prvků ve tvaru pyramid a keramická stěna od sochaře Václava Dolejše, kterou dnes z části zakrývají stánky.

Zajímavé, leč neudržované dřevěné prvky – pyramidy.

Graffiti zeď s realizací od Pavla Duška a Josefa Šmída.

Graffiti zeď – detail.

Vltavská je krásná a umělecky živá stanice přes kterou je radost cestovat, a to i přesto, že i zde uměleckému pojetí zdatně sekunduje vizuální smog v podobě agresivních reklamních ploch.