Přečtěte si

Rudiš dostal cenu od německého prezidenta Steinmeiera. “Spojují nás dějiny, vlaky a pivo,” říká pro N&N

Německý prezident se rozhodl ocenit Záslužným řádem Spolkové republiky Německo celkem 16 lidí, kteří se podle něj mimořádným způsobem zasadili o kulturní život, ochromený ještě nedávno koronavirovou pandemií. Mezi šesti ženami a deseti muži je i jeden Čech – v Německu žijící spisovatel Jaroslav Rudiš.
Foto: Vojtěch Hönig
Přečtěte si

Tomáš Kafka: Samotný most dobré vztahy nezaručí

Dobré vztahy nejen mezi Čechy a Němci si básník, spisovatel, překladatel a diplomat Tomáš Kafka představuje jako prostředí důvěry, kde se dá mluvit otevřeně, kde se můžeme společně dopracovat k tomu, že věci lze vidět také jinak. V následující reflexi novodobých česko-německých mostů se soustředí především na ty, kteří po nich přecházejí. Rozhovor s Tomášem Kafkou z knihy Zeď mezi námi publikujeme u příležitosti dnešního salonu v Berlíně, na nějž také český velvyslanec přijal pozvání.
Přečtěte si

Zdeněk Lukeš: Developeři se zlatými záchody už jsou pryč

Třicet let po pádu komunismu Češi už velice dobře stavějí komerční budovy, architektonickou hodnotu svých prvorepublikových i starších bytových domů ale dál pomíjejí a neteční často zůstávají i k regionální architektuře. Cenné fasády zohavují křiklavými barvami, kabely i plastovými okny. Podle historika architektury Zdeňka Lukeše se přístup Čechů zlepšuje jen pozvolna. Mimo města je pak situace nesrovnatelně lepší v regionech s původními obyvateli. Naopak beznaděj pociťuje v poválečně osídleném pohraničí, jehož současní obyvatelé nemají k danému místu historický vztah.
Přečtěte si

Designér interiérů Stephan Schilgen: Neformální útulností uvolníte lidi a rozhýbete byznys

Sto padesát let staré vycpané lvíče u krbu nebo sprchový kout ze skleněných dveří někdejšího východoněmeckého podniku Café Moskau. Berlínský designér Stephan Schilgen si zakládá na tom, aby jeho interiéry vyprávěly příběhy – třeba ty o koloniální éře, nebo i ty z dob komunismu. O tom, že kousek pohodlí a neformální prostředí uvolňuje i otvírá lidi, přesvědčil jak nejrůznější obchodníky, jimž zařizuje prodejny křesly a pohovkami, tak i nadnárodní společnosti, na jejichž akcích ve fešných letoviscích navozuje neformální atmosféru kulisami z desítek tun nábytku a dalšího vybavení. Zdá se, že se to vyplatí. Pohodlí a neformální atmosféra totiž nakonec vydělávají peníze.
Přečtěte si

Peter Lange, zpravodaj ARD: Česká republika má stále příliš mnoho nekvalifikovaných pracovníků

Peter Lange je rozhlasovým zpravodajem německé veřejnoprávní stanice ARD pro Českou republiku a Slovensko. Od roku 2007 až do července 2016 byl šéfredaktorem rozhlasového vysílání Deutschlandfunk Kultur. Poté začal působit v Praze, jeho rodina žije v Berlíně. O dějiny střední a východní Evropy se zajímal již dříve. Dr. Peter Lange vystudoval žurnalistiku, politiku a historii.
Přečtěte si

Jakub Hrůša: Dirigent německého orchestru nemůže přejít žádný technický nedostatek. Němci by to vzali jako podfuk

V německých orchestrech nelze přejít žádný technický nedostatek pouhým vyjádřením víry ve zlepšení. Takový domnělý projev velkorysosti Němci vnímají jako podfuk na podstatě toho, proč se všichni sešli. Problém je potřeba vyřešit, zorientoval se v německé povaze už před lety Jakub Hrůša, dnes šéfdirigent Bamberských symfoniků v bavorském Bamberku a hlavní hostující dirigent České filhamonie a orchestru Accademia Nazionale di Santa Cecilia v Římě. Jeho cíl je vždy stejný: vést a inspirovat orchestr k technicky dokonalému výkonu s určitou emoční nadstavbou. Přitom je třeba hledat rovnováhu. Jakmile ji dirigent najde, dochází k vzácné interakci, na níž se napojuje i publikum, popisuje. Bamberští symfonikové pod vedením Jakuba Hrůši zahrají 21. září v Praze na festivalu Dvořákova Praha.
Přečtěte si

Jak české sklářské řemeslo okouzlilo královnu. O berlínské výstavě se Zdeňkem Lhotským

Do Berlína se s více než ročním zpožděním chystá výstava o unikátním skleněném projektu, který pro dánský královský pár vytvořilo studio Lhotský z Železného Brodu. Jedinečný sarkofág měl už dávno zdobit kapli v katedrále v Roskilde, zatím na své odhalení však stále čeká. Kromě sarkofágu představí České centrum v Berlíně také velmi široký kreativní záběr umělce a majitele sklářského studia Zdeňka Lhotského, s nímž jsme si povídali o konceptu výstavy, sarkofágu i jeho vlastní sklářské technice Vitrucell.