Nejen to slibuje jedna z aktuálních výstav Galerie hlavního města Prahy „Zvuky Kódy Obrazy“: Akustický experiment ve vizuálním umění. Ta zachycuje vývoj propojení zvuku a obrazu, zkoumá limity jejich zobrazení i matematicko-fyzikální předpoklady vzniku těchto uměleckých děl.
Výstava začíná u avantgardy a u vědeckého pohledu na výtvarné umění, a proto nesmí chybět studie Františka Kupky ani kresby Aloise Bílka. S časovým vývojem se posouváme i v rámci expozice a dostáváme se k audiovizuálním kompozicím a objektům, k happeningům s hudebními nástroji i k důležité části celé výstavy – ke grafickým partiturám. Ty slouží k výtvarnému ztvárnění skladeb, k zachycení nových a nezvyklých zvuků, k vyjádření emocí i politických názorů.
Mě osobně nejvíce oslovila současná tendence zvukového umění s názvem Acoustic Ecology. Jedná se o výtvarné projevy zabývající se vztahem ekosystémů a jejich zvukového prostředí, kterým se věnuje například Peter Cusack. Jeho Příběhy od Aralského jezera zprostředkovávají na první pohled velmi harmonický a uklidňující zážitek. Když nám však autor přiblíží kontext vzniku tohoto videa, způsobují spíše husí kůži a pocit podivné prázdnoty.
„Zvuky Kódy Obrazy“ jsou interaktivním vhledem do zvukového umění a představují méně známé výtvarné tendence, které posouvají hranice vnímání umění opět o kousek dál. Třeba tím, že zprostředkovávají běžně neslyšitelné zvuky, které vydává samotná galerie.
Výstavu můžete vidět do 13. října v jedinečných prostorách Domu U Kamenného zvonu. Návštěvu si lze zpříjemnit i sérií představení a akcí v rámci doprovodného programu Sonic Circuit.
www.ghmp.cz/zvuky-kody-obrazy-akusticky-experiment-ve-vizualnim-umeni
Text Tereza Vacková