Konečná podoba renovace Masarykova nádraží odhalena

Investiční skupina Penta stojící za plánovanou obnovou Masarykova nádraží a jeho okolí zveřejnila video finální podoby projektu, který prošel mnoha změnami. Po téměř deseti letech příprav by se měl investor dočkat stavebního povolení na začátku roku 2021.

9. 11. 2020

Autorkou dvou hlavních budov je královna světové architektury Zaha Hadid, zakladatelka londýnského studia Zaha Hadid Architects, která návrh dokončila ještě před svou smrtí v roce 2016. Britská architektka a malířka íránského původu obdržela za svou kariéru mnoho významných ocenění včetně Zlaté medaile Královského institutu britských architektů. Stavby, které navrhla, zdobí města po celém světě.

Penta tento měsíc vyhlásí také architektonickou soutěž na nové náměstí na křižovatce ulic Havlíčkova a Na Florenci, kde je v současné době výstup z metra a parkoviště. Celý projekt dostal finální jméno Masaryčka. „Nemá cenu hledat nové jméno, když Pražané pojmenovali tuto oblast už před mnoha dekádami. Označení Masaryčka odkazuje na nádraží a jeho okolí. Ze zkušenosti víme, že se dá vymyslet cokoliv, ale lidé si vždy sami najdou přirozené jméno,“ řekl Pavel Streblov, manažer Penta Investments zodpovědný za realizaci projektu.

Samotná podoba dvou hlavních budov se v průběhu času měnila. Doprovázela ji řada diskusí s Institutem plánování a rozvoje hl. m Prahy (IPR), s odborníky a širokou veřejností (o pohledu Pražanů na veřejný prostor kolem Masarykova nádraží jsme psali zde.). Snížila se tak výška budov a jejich užití. Stavby budou o dva metry nižší a nabídnout mimo jiné dvě patra s obchody, restauracemi a kavárnami. Penta se dohodla se zástupci města, že 40 % prostorů budou rezidenční byty. Původní návrhy počítaly s tím, že celý komplex bude jeden velký kancelářský park. V době dokončení by měl být také hotový hotel na opačné straně vlakových kolejí, který jako jediný neprojektovala zmiňovaná Zaha Hadid.

Celý projekt revitalizace připravila investiční skupina Penta ve spolupráci s Českými drahami a Správou železniční dopravní cesty. Termín dokončení nové čtvrti za zhruba 10 miliard korun se odhaduje na rok 2025.