Potomek “železného kancléře” Julius von Bismarck se věnuje vztahu člověka a přírody

Konceptuální umělec Julius von Bismarck (ročník 1983) překvapuje důmyslnými a dokonale organizovanými projekty, v nichž se zabývá přírodou a jejím ničením. Do své nejnovější výstavy, která nedávno proběhla v Berlíně, poprvé zakomponoval i slavného předka, Otto von Bismarcka.

🇩🇪 Sie können diesen Artikel auch auf Deutsch lesen: Nachfahre des “Eisernen Kanzlers” Julius von Bismarck erforscht die Beziehung zwischen Mensch und Natur

To, že jsou umělci současně vynálezci, je v umění spíše ojedinělé. Výjimkou je Julius von Bismarck, který pomocí technických, fyzikálních a kreativních experimentů vytváří a propojuje umělecké projekce v instalacích, happeningu, sochách, videoartu a landartu. Mnozí milovníci umění si jistě vybaví dnes už legendární výstavu berlínských umělců z roku 2020 Studio Berlin, kde se vysoko nad hlavami návštěvníků ve foyer techno klubu Berghain houpala mořská bóje. V díle Tethys umělec nechal bójku na otevřeném moři (Hochseeboje) stoupat a klesat v synchronizaci s vlnobitím oceánu se sesterskou bójí z francouzského pobřeží Atlantiku. Díky spojení s divokými pohyby vln Atlantiku byla síla přírody pro návštěvníky patrná z bezprostřední blízkosti navzdory velké vzdálenosti.

“Zvířata jsou andělé s kožešinou Bravo”, 2018

Levitující mýval

Poprvé jsem se s Juliem von Bismarckem setkala během Gallery Weekendu 2018 v Berlíně. V tmavé místnosti galerie Alexander Levy Gallery byla na zeď promítána jeho dvě díla z výstavy Tiere sind Engel mit Fell Bravo. Ve zdánlivě beztížném stavu jako astronauti ve vesmíru levitovali liška, mýval a čáp. Jejich pohyb poháněl pod dílem neviditelný větrník, který zajišťoval, aby nespadli na zem. Když jsem je pozorovala, zvířata tančila, plachtila a dívala se na mě. 

Na veletrhu Art Cologne v dubnu 2019 jsem u stánku Galerie Sies + Höke z Düsseldorfu stála před stejným dílem znovu, ale tentokrát se jednalo o fototisk. Okamžitě jsem se rozhodla, že si ho koupím. Byla to láska na druhý pohled a začátek mé slabosti pro tvorbu tohoto výjimečného autora. Julius von Bismarck dokončil magisterské studium u Ólafura Eliassona na jeho Institutu pro prostorové experimenty na Univerzitě umění v Berlíně. Tam se seznámil s Julianem Charrièrem, který na stejném institutu absolvoval totéž magisterské studium. Oba umělce spojuje zájem o lidské zásahy do přírody a jejich účinky. Jejich přístup je zčásti humorný, s často tragicky odcizeným vztahem mezi člověkem a jeho prostředím. 

Výstava „I like flowers“ 

Ve společném díle Some Pigeons are more equal than others z roku 2012 umělci nastříkali barvami benátské holuby, jako by se spářili s uprchlými kanárky, a nechali je létat nad náměstím Svatého Marka. Rozruch v amerických médiích, předně pak ve Fox News a ABC News, vyvolala i jejich další instalace I am afraid I must ask you to leave z roku 2018. Dílo prezentuje fiktivní vyhození známých amerických přírodních památek do povětří. Bismarck a Charrière za tímto účelem nechali zhotovit různé nápadné skalní útvary v přírodní velikosti, poté je vyhodili do povětří a záhadná videa efektně vybuchujících skal zveřejnili na YouTube. Videa působila natolik přesvědčivě, že Ministerstvo přírodních zdrojů státu Utah vyslalo své pracovníky ke skutečným skalním útvarům, aby se přesvědčili o rozsahu škod. Cílem této koncepční práce bylo zjistit, jak by veřejnost reagovala na demolici chráněné přírodní památky a starobylých přírodních útvarů. Nápad se zrodil v době, kdy teroristé a Tálibán zničili světové kulturní dědictví v syrské Palmýře a monumentální sochy Buddhy v Afghánistánu.

Věda zdrojem inspirace

Na velké samostatné výstavě Julia von Bismarcka, která se konala v Berlinische Galerie do srpna 2023, se umělec poprvé vydal biografickou cestou a zkoumal vlastní rodinnou historii. Měla jsem možnost několikrát navštívit kromě výstav i jeho berlínský ateliér. Obdivovala jsem jeho všestrannost i umělecký záběr. Pro Bismarcka je příznačný dlouhodobý zájem o přírodu, její ničení a dekonstrukce ze strany člověka. Ve svých dílech zkoumá lidskou schopnost vnímání a různé fyzikální zákony, aby zpochybnil způsob, jak nahlížíme na věci kolem nás. Přitom se nechává inspirovat vědou, kterou vyjadřuje pomocí uměleckých prostředků. Tvrdí, že chce, aby lidé zažili změnu perspektivy, a že k tomu nejsou potřeba slova. Zachytil blesk ve Venezuele, natáčel lesní požáry ve Švédsku a Kalifornii, kde stál hned vedle hasičů. Ve svých velkoplošných instalacích zavádí diváky do lesů zamořených radioaktivitou. V díle Julia von Bismarcka se požární katastrofa stává téměř meditativní podívanou. 

Východiskem Bismarckovy tvorby je živá příroda a její postupná devastace člověkem.

Na nedávné výstavě v berlínské Berlinische Galerie se poprvé vydal po stopách svého rodového jména, za koloniálním dědictvím svého praprastrýce, prvního německého kancléře Otto von Bismarcka. Na tuto příbuznost se ho opakovaně ptají v mnohých rozhovorech, proto se Julius, který si pro odlišení přeje být oslovován pouze křestním jménem, nyní zabývá svým slavným předkem, přičemž tematizuje zejména důsledky německého kolonialismu. 

Tento článek vyšel v pátém čísle tištěného magazínu N&N Czech-German Bookmag

Marcela von Kayser

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Aktuálně na českém webu

Boeckl a Kokoscha: skutečná rivalita?

       ·   27.02.2024
Albertina Modern, stojící naproti ikonické vídeňské secesní stanici metra Karlsplatz Otto Wagnera a Josepha Marii Olbricha, přichází aktuálně s výstavou „Herbert Boeckl – Oskar Kokoschka. Rivalita”. Nabízí přibližně stovku děl na papíře ze sbírek Albertiny.

Zrnko, které spojuje svět

       ·   20.02.2024
To je káva Dallmayr, synonym pro kvalitu a nadstandardní servis. Milovníky kávy spojuje tento lahodný nápoj po celém světě více než 300 let.

Znásilněná Rusalka

       ·   16.02.2024
"Danuš, víš že já agresivní nejsem. Ale kdyby přede mnou teď stál režisér, nevím, co bych s ním udělala," vyhlásila Johanna deset minut po začátku premíéry Rusalky ve Státní opeře Unter den Linden v Berlíně.

Aktuálně na německém webu

Boeckl und Kokoscha: Eine wahre Rivalität?

       ·   27.02.2024
Albertina Modern, die sich direkt gegenüber der ikonischen Wiener Jugendstil-U-Bahn-Station Karlsplatz von Otto Wagner und Joseph Maria Olbrich befindet, bringt aktuell in ihren Untergeschoss-Sälen die Schau „Herbert Boeckl – Oskar Kokoschka. Eine Rivalität.“ Darin präsentiert

Vergewaltigte Rusalka

       ·   16.02.2024
"Danuš, du weißt, dass ich nicht aggressiv bin. Aber wenn der Regisseur jetzt vor mir stünde, wüsste ich nicht, was ich mit ihm machen würde", erklärte Johanna zehn Minuten nach Beginn der Premiere von Rusalka