Vetřelci na Hluboké

Téma smrti, sexuality a technologií. A soška Oscara za vizuální efekty k filmu Vetřelec. Do 19. listopadu můžete v Hluboké nad Vltavou navštívit výjimečnou výstavu Proměny /Metamorphoses. Autorem děl je světově proslulý H. R. Giger.

🇩🇪 Sie können diesen Artikel auch auf Deutsch lesen: Alien auf Hluboká

Mnozí považují jeho bizarní a temné umění za pohoršující. Přesto musí připustit, že Hans Rudi Giger dal světu novou, zcela specifickou formu uměleckého ztvárnění, včetně jeho přínosu pro sci-fi a horor. Považoval se za surrealistu, ostatní pak za ‚biomechanického surrealistu‘, který mezi sebou kombinoval mechanické (neživé) a organické (živé) formy. Výsledkem je hybrid člověka a stroje, jež evokuje mimozemšťana z planety, kde slunce nesvítí a stíny kvůli temnotě neexistují. Do značné míry jde o Gigerovo vyjádření osobní obavy z toho, kam spěje civilizace.

Inspirace Freudem a Kafkou

Pro kariéru švýcarského umělce byl Vetřelec zásadní. Nejen jako filmový počin, ale i dílo, kterým se celoživotně zabýval. Jako by mu našeptával, ovládal jej a strhával jeho myšlenky. Pro Gigera neexistovaly limity, tudíž ani strach, že je lze překročit. Křehkost ani emoce v jeho tvorbě nehledejte, protože je tam nenajdete. Pocítíte v ní neidentifikovatelný pocit ohrožení, podivný vnitřní klid a zároveň uspokojení. Dost možná přitom hraje roli umělcova celoživotní fascinace psychoanalýzou Siegmunda Freuda. Současně ale také obdivoval pražskou německojazyčnou literaturu, fascinoval ho magický svět Gustava Meyrinka a dílo Franze Kafky. Z Kafkovy světoznámé povídky Proměna vycházel v souboru svých kreseb, který dal název jeho současné výstavě Proměny / Metamorphoses.

Alšova jihočeská galerie zvládla instalaci obrazů i skulptur výborně. I přesto, že velmi intenzivně dávkuje obraz za obrazem, občas nedodržujeuznávanou diskrétní zónu, takže máte pocit, jako byste byli vtaženi do Gigerova díla. To vše ale na vlastní nebezpečí. 

Dalí a cesta do Ameriky

Hans Ruedi Giger se narodil ve švýcarském Churu v roce 1940. Vystudoval interiérový a průmyslový design na Uměleckoprůmyslové škole v Curychu, kde také žil a přitom experimentoval s různými výtvarnými technikami. A nejen s nimi. Možná i to je důvodem nočních můr, které se samozřejmě zrcadlí v jeho dílech. Pro jeho umělecké směřování jsou zásadní 70. léta, kdy se seznamuje se Salvadorem Dalím a podniká první cestu do Ameriky. Potkává režiséra Ridleyho Scotta, který je přesvědčený, že právě Giger musí dát předlohu jeho filmu Vetřelec. V roce 1980 získává Giger za vizuální efekty k tomuto dílu Oscara. Najednou o něm ví celý svět, a tím dveře k velkým výstavám i zakázkám. 

Giger zemřel v roce 2014 a stále je považován za největšího vizionáře 20. století. Pokud máte čas, zajeďte se do Alšovy jihočeské galerie v zámeckém areálu Hluboké nad Vltavou, abyste se o tom osobně přesvědčili. Na devíti stech metrech čtverečních uvidíte doposud největší Gigerovu výstavu, která byla realizovaná ve střední Evropě. 

Více na: ajg.cz/hrgiger/