Vídeň oslavuje Gabriele Münterovou 

Jako vůbec první instituce v Rakousku oslavuje vídeňské Leopold Museum Gabriele Münterovou (1877–1962) v rámci samostatné reprezentativní výstavy. Skutečnost, že zájem o její tvorbu neustále stoupá, ukázaly přehlídky v Hamburku a Bernu. Příští rok je na řadě Madrid.

🇩🇪 Sie können diesen Artikel auch auf Deutsch lesen: Wien feiert Gabriele Münter

Více než 130 exponátů z veřejných i soukromých mezinárodních sbírek, včetně olejomaleb, grafik, kreseb, fotografií a řemeslných předmětů poskytují vhled do mnohotvárné tvorby umělkyně, která byla dosud většinou nahlížena jako „žena po boku Kandinského“. Výstava sleduje jednotlivé životní etapy, v nichž se střídalo nadšení s rozčarováním, zvědavost s rezignací. Münterová neúnavně hledala ryzí malířský projev v návaznosti na představitele německého expresionismu. K tomuto účelu byla do výstavy zapůjčeny velmi kvalitní díla. 

Portrét Gabriele Münterové od Kandinského z roku 1903. © Nadace Gabriele Münter a Johannese Eichnera, Mnichov

Malířkou a fotografkou

Gabriele Münterová se narodila v roce 1877 v Berlíně jako nejmladší dítě německých rodičů, kteří se po emigraci do Spojených států vrátili do Německa. Její umělecký talent byl rozpoznán a podporován již od raného věku. V roce 1897 začala v Düsseldorfu docházet na soukromé hodiny malování. Smysl pro krajinné detaily zdokonalovala i jako fotografka během dvouleté cesty po Spojených státech, o čemž svědčí 400 dochovaných snímků. Fascinovala ji mohutná řeka Mississippi, stejně jako rozlehlá texaská prérie. Kromě krajinomalby se věnovala neokázalým každodenním burleskním scénám, portrétům známých i náhodných lidí. Pozdější malířku prozrazují jednoduché krajinné výjevy a postřehy z ulic, na nichž výrazně krátila perspektivu. 

Setkání s Kandinským 

V roce 1901 přijela studovat do Mnichova, kde se seznámila s Kandinským. Impresionistický malířský styl během jejich společných cest a intenzivní zájem o grafiku předcházely jejímu průlomu k jasnosti a redukci. Toho dosáhla v roce 1908 v bavorském Murnau. Tento zlom ve svém výrazu charakterizovala jako přechod „od malování přírody” k „podávání extraktu”: Střechy, fasády domů a louky se proměnily v kompoziční prvky z neporušených barev. Konfrontace s Jawlenským a spřízněnost s naivním a lidovým uměním, zejména s bavorskou podmalbou na skle, u ní brzy vyústila ve zvláštní formu fauvismu. V méně produktivním roce 1912 učinila jako expresionistka první kroky k abstrakci, většinou přitom parafrázovala svoje dosavadní interiérové výjevy a zátiší. Válečný exil v neutrálním Švédsku, kam odešla v červenci 1915, pro ni znamenal výstavní úspěchy, cestování, nové umělecké směřování, ale zároveň i hořkost po rozchodu s Kandinským. Dvacátá léta jsou spojená s tvůrčí krizi i následným hostováním ve skupině Nová věcnost – Neue Sachlichkeit. 

Wassily Kandinsky, 1906 © Muzeum Franze Marca, Kochel am See

Útočiště v Murnau

Během 30. let se Gabriele Münterová potýkala s obtížnými životními podmínkami, zároveň také přehodnotila svůj styl. Přestože nebyla nacistickým režimem označena za autorku tzv. Entartete Kunst a nedostala zákaz vykonávat svoji profesi, nebyla příliš úspěšná. Dům v Murnau, kde žila se svým druhým životním partnerem, historikem umění Johannem Eichnerem, se stal bezpečným útočištěm modernismu. Během války se jim podařilo zachránit řadu raných prací Kandinského i rozsáhlou dokumentaci skupiny Modrý jezdec – Der Blaue Reiter. Celou tuto sbírku, včetně četných děl Kandinského z období před rokem 1914, věnovala Münterová v roce 1957 u příležitosti svých 80. narozenin mnichovské galerii Lenbachhaus.

Stavební jeřáb, 1930 © Gabriele Münter a Nadace Johannese Eichnera, Mnichov

Když v roce 1949 uspořádal historik umění Ludwig Grote v mnichovském Domě umění velkou skupinovou retrospektivu Modrého jezdce, který byl za národního socialismu ostrakizován, sběratelé a galeristé se o Münterovou začali stále více zajímat. Umělkyně zemřela v roce 1962 ve svém domě v Murnau. Její citát „Čím větší zmatek v životě, tím větší potřeba jasnosti v umění” lze považovat za pravděpodobně největší zmatek jejího života: Krátkou, avšak naplněnou lásku v Murnau.

Celosvětově žádaná umělkyně

Münterová stála dlouhá léta v druhé řadě, avšak postupem času je její odkaz oslavován na velkých retrospektivních výstavách. Její dílo je žádané jako nikdy předtím, což dokládají obsáhlé retrospektivy v Hamburku a Bernu. Na příští rok je naplánovaná reprezentativní přehlídka děl této pozoruhodné umělkyně v Madridu. Je však třeba dodat, že její tvorba není jako celek příliš přesvědčivá. Ztrácí se v chaosu dvou světových válek, v exilu a hospodářských krizích. Ve své rané tvorbě je však Gabriele Münterová mimořádně silná.  

Výstava Gabriele Münterové v Leopold Museum ve Vídni. Foto: Lisa Rastl

Nejčtenější v kategorii ArtDesign

Nejčtenější v kategorii Travel

Aktuálně na českém webu

The dark rooms exhibition

       ·   25.04.2024
Berlín nikdy neodpočívá. V této metropoli se zdá, že mír a čas jsou jen privilegiem pro vyvolené. Ale existují i výjimky.

Z punkové princezny podnikatelkou

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn-Taxis, někdejší punková princezna s natupírovaným účesem a výstředním make-upem, dobývala v 80. letech minulého století titulní stránky nejen německého tisku. Po náhlé smrti manžela Johanna von Thurn-Taxise, s nímž má tři děti,

Aktuálně na německém webu

Von einer Punkprinzessin zur Geschäftsfrau 

       ·   23.04.2024
Gloria von Thurn und Taxis, einstige Punk-Prinzessin, mit toupiertem Haar und grellem Make-up, füllte in den 1980er Jahren die Titelseiten nicht nur der deutschen Presse. Nach dem plötzlichen Tod ihres Mannes Johannes von Thurn und

Gemeinsamer Nenner: Wasser

       ·   15.04.2024
Schauspielerin, Züchter, Heilerin, Imker und Ruderer. Jede Persönlichkeit, eine Gedankenströmung und ein gemeinsamer Nenner: Wasser. Ob als Träne der Trauer oder der Freude, Lebensspender, Inspiration oder Medium. Mehr in der Fotoserie von Michaela Dzurná Machač.